keuzemenu

Hieronder lees je de tien meest voorkomende valkuilen bij het gebruik van een keuzemenu.

Fout #1: De beller overbelasten met lange introducties: Ga de beller niet overbelasten met lange introducties in een wachtrij en lijsten van dingen opnoemen die ze bij de hand moeten hebben. Die aanbiedingen zien ze wel op je website of een reclamefolder.

Fout #2: Onnodige menu opties: Als meerdere opties naar dezelfde plaats leiden, waarom staan deze opties dan actief? Praat liever met je klanten en help ze persoonlijk en zorg hierdoor voor een grotere klanttevredenheid.

Fout #3: De eerdere interacties van een klant negeren: Zie het verhaal hierboven. Functionaliteit implementeren welke in de praktijk niet werken. Je staat met 1-0 achter op het moment dat je wederom om klantgegevens te verifiëren wordt gevraagd.

Fout #4: Vergeet niet om klanten een uitweg te geven: Het kan gemakkelijk zijn om de verkeerde optie te selecteren of door te gaan en te ontdekken dat je gewoon niet de meest relevante optie hebt geselecteerd.

Fout #5: Muziek in de wacht zetten die bellers ergert: Slechte – of saaie – wachtmuziek afspelen die bellers irriteert en niet het merkimago weerspiegelt, is een grote vergissing. Denk hierbij aan de deuntjes uit de jaren 90 toen Mario Super Bros op de SNES uitkwam. Niet doen.

Fout #6: Ontwerp zelf niet je keuzemenu: Gebruik een professional. Vanwege het openbare en bereikbare karakter is het van belang dat dit goed gebeurd. De impact moet overzien worden van elke handeling die de klant moet nemen.

Fout #7: Proberen om een keuzemenu te laten klinken als een persoon: Een keuzemenu is een stuk software, geïnstalleerd op een machine. Gebruik bijvoorbeeld geen overmatig ‘Ok’ en ‘Dank voor het maken van uw keuze’.

Fout #8: Vergeten het gebruik van het keuzemenu te meten en te beheren: Wat ons betreft een doodzonde. Het keuzemenu is het eerste contact met de organisatie en zou gezien moeten worden als een asset. Bedenk daarvoor maatregelen die zijn afgestemd op jouw organisatiedoelstellingen, meet en beheer deze doelstellingen dan ook.

Fout #9: Bezoekers terugsturen naar jouw website: Stuur je klanten nooit terug waar ze vandaan kwamen. Hoe vaak hoor je wel niet ‘ Voor meer informatie bekijkt u onze website’….

Fout #10: De beller op de hoogte houden: Blijf de beller op de hoogte houden met regelmatige updates van zijn/haar positie. Voor de klant is het dan de keuze om te blijven wachten of dat hij/zij liever op een later tijdstip terug zal bellen. Laat dit iig een keuze van de klant zijn.

Wil je hulp bij het implementeren van een keuzemenu? Of wil je jouw bedrijf testen op het gebruik van een keuzemenu? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

DEEL DIT STUK!